Engeland 4 - Reisverslag uit York, Verenigd Koninkrijk van Ernst & Marijke Kuitert - WaarBenJij.nu Engeland 4 - Reisverslag uit York, Verenigd Koninkrijk van Ernst & Marijke Kuitert - WaarBenJij.nu

Engeland 4

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Ernst & Marijke

23 Mei 2013 | Verenigd Koninkrijk, York

Engeland 4, Sutton in the forest (zo’n 25 km boven York), 23 mei 2013.
Nadat we uit Nairn vertrokken, moesten we weer de smalle weg langs het Caledonian Canal rijden. Een prachtige route langs de meren als Loch Ness en Loch Lomond. Maar zó smal dat we blij waren dat we uiteindelijk weer op andere wegen waren. Je kunt beter heel smalle wegen hebben met passing places, want dan rijdt iedereen voorzichtig. We hebben van veel mensen gehoord waarvan de spiegels waren gesneuveld.
De eerst stad die we aandeden was Glasgow. In de stromende regen gingen we de grote kathedraal binnen. Daar bleek net een Schotse trouwerij te beginnen. Het was een mooi gezicht, de dames mooi aangekleed met hoeden en hoge hakken, de heren in Schotse kleding met o.a. de kilt. De bruidegom was helemaal in vol Schots ornaat. Leuk. Helemaal nu ik de boeken van “ de Reiziger “ aan het lezen ben, waar van het verhaal zich in Schotland afspeelt. Een pub waar we wat dronken, was de locatie voor het trouwfeest van Jamie en Meg (geen Claire!!).
Daarna bezochten we een groot luxe warenhuis, genaamd Frasers. Toen we op de 4e verdieping waren klonk er een groot alarm. Onmiddellijk werden we naar buiten geloodst. In een mum van tijd was het gebouw ontruimd. Wrs. was het loos alarm, maar wel bijzonder om mee te maken.
Van Glasgow was de volgende pleisterplaats Gretna Green. Iedereen kent het als de plaats waar je zonder toestemming van je ouders kunt trouwen. Maar Gretna is nog meer bijzonder als plaats die gesticht is in de 1e wereldoorlog voor een geheime munitiefabriek.30.000 vrouwen overal vandaan kwamen er werken. Voor hen werd het dorp Gretna gesticht. Maar de trouwlocatie sinds 1754 in de smederij was een heel toeristisch spektakel.
Van Gretna gingen we naar het Lake District. Daar wonen gasten die al vele malen ons B&B hebben bezocht. Wij bezochten hen nu. Een plezierige ontmoeting en zij lieten ons een prachtig stuk natuur in dit gebied zien. Ook kregen we een route aangereikt die ons over hoge bergpassen en over smalle wegen door kleine pittoreske dorpjes voerde. Hert natuurgebied van de Yorkshire Dales was overweldigend mooi.
In Nederland hebben we vouchers gekocht van de National Trust. Je kunt daarmee monumenten en bijzondere gebieden bezoeken. Zo belandden we in Fountains Abbey, een ruïne van een klooster uit de 11e eeuw. Maar het meest bijzondere was de tuin, Studley Royal Garden, die eromheen was aangelegd in de 18e eeuw.
Vandaag hebben we York bezocht. De oudste stad van Engeland, 1900 jaar oud. Een geweldige stad. Na Edinburgh de mooiste tot nu toe. Uiteraard natuurlijk weer een prachtige kathedraal, mooie musea, o.a. het Vikinghuis waar je het leven van de Vikingen in dit gebied leerde kennen. Maar wat het aardigste was, waren de smalle straatjes met mooie huizen.
Ondanks het slechte weer (we hebben elke dag de kachel aan in de camper en het is op een enkele zonnige dag na erg koud) amuseren wij ons prima.
Groetjes
Marijke en Ernst.
PS we vinden het erg leuk om ook wat van het thuisfront te horen.

• 24 Mei 2013 - 07:31

Rikste:

Haai!
    Klinkt weer goed allemaal.
    Gaaf, zo'n Schotse bruiloft!
    Hier alles goed!
    Groetjes van ons allemaal

• 24 Mei 2013 - 12:01

Mia:

Leuk om door die typisch engelse dorpjes te rijden en pubs te bezoeken.Wij kwamen een keer in een pub waar een breiclub (mannen en vrouwen gezellig bij een pint zaten te breien, kon zo een tafereel uit een boek zijn.) Daarvoor zou ik wel weer een keer naar Engeland willen.
    Nieuws van het thuisfront is er nauwelijks.Wybe en ik hebben het druk met werk.We zitten te smachten naar zon en warmte. Nu moet het haast wel mooi weer worden met de familiedag en tijdens oerol. We zijn vorige week met vrienden uit Vledder wezen kamperen in Katwijk, de kinderen en aanhang( behalve Gosse, Hanna en Tymon) waren mee. . Het was koud maar wel heel gezellig. Wij hadden een nieuwe tent die we uitgeprobeerd hebben. Hij voldeed goed, maar ik heb wel een heel klein beetje jaloers naar de mensen met een camper gekeken vanwege het weer.

• 24 Mei 2013 - 12:14

Adrie En Siebrand:

Er is genoeg te bekijken en prachtig allemaal. Maar dat heb je ook wel nodig met dit weer.
    Hier gaat alles zijn gangetje en we smachten inderdaad naar de zon.
    groeten

• 24 Mei 2013 - 16:09

Ellie:

Ook hier brandt de kachel volop. We zijn al bijna vergeten wat warmte is.
    Maandag gaan we de boot ophalen. We willen daarmee naar Limburg varen en hopen dus zoals iedereen op zon en warmte.
    Veel plezier nog en tot ziens op de familiedag.

Ellie en Frank

• 24 Mei 2013 - 19:09

Chelly Six Dijkstra:

Als ik het allemaal lees, krijg ik zo weer zin.
    Prachtige stad, York, en een schitterende streken, Lake district en de Yorkshire Dales. We hebben het er altijd heerlijk gehad.
    Wij verheugen ons nu op onze reis naar Ierland. A.s. woensdagavond vertrekken we uit Rotterdam, varen naar Hull, rijden Engeland door naar Holyhead, waar we een dag later de ferry naar Dublin nemen.
    Leuk dat we nog even door Wales komen, ook daar hebben we de beste herinneringen aan.
    Eerst zondag nog onze Griffioenen-familiedag. Hopen dat het tenminste droog is!
    Nog 2 weekjes, en dan zijn jullie weer thuis, denk ik. Veel plezier nog, en een zonnetje zou wel weer eens mooi zijn.

Groet,
    Six en Chelly

• 24 Mei 2013 - 21:52

Willy & Miranda:

Wat spannend allemaal,mooi pak ook,hier is hetzelfde weer,brr,veel plezier en doe voorzichtig,groeten

• 24 Mei 2013 - 22:37

Rita:

Hallo lieve buren, leuk om weer mee te leven met jullie reis. Hier in Saaxum-city is alles uiteraard rustig. Ernst kan het best hebben zo'n kilt! Nog veel plezier en hopelijk wordt het nog een beetje warmer. gr Rita

• 25 Mei 2013 - 11:31

Karin Hummel:

Hallo alle2,
    Het verhaal van jullie is leuk om te lezen echter ik vergeet te reageren.

Nou hier lekker koud en regen en soms zon.( begint een echter Nederlander mee)
    Het optreden EELSK is afgelast voor a.s. zondag open lucht concert in het Stadspark ( op de camping) a.s. zondag verplaatst naar 8 september campingstoel meenemen. Het thema is vakantie leuk voor als je weer terug bent. Kom er met de camper staan dan kan het publiek naar binnen wanneer het gaat regenen dus overdekt meekijken. Het genre is voor ieder wat hoor.
    Fam Hummel heeft met de buren en hun kinderen 5 mei ook in het stadspark vertoeft, feest i.v.m. Bevrijdingsdag. Ik geloof dat Arjan dit heuglijke feit aan de hand van een getoond glas bier ( half vol) op Facebook heeft getoond. Misschien heb je dit kunnen bekijken. Nieuwtjes zijn er eigenlijk niet meer zo daar Facebook daarin een grote rol vertolkt. Prive onderwerpen kan natuurlijk per mail waarbij geen mee kijkers zijn. Kun je overwegen om doedelzakken mee te nemen voor Finn en Isis? Alle2 een kilt erbij vind ik ook leuk dit hoeft niet perse. We moeten als familie toch denken aan hun muzikale ontwikkeling. De digitale ontwikkeling hoeven we ons geen zorgen over te maken.Denk aan de toekomst van de kinderen jeugd misschien zijn de rellen in Stockholm je ontgaan je hebt tenslotte vakantie.
    We hebben mogen genieten van de circusvoorstelling van Isis en Rikste. De koude rillingen gingen over onze rug zo mooi en kunstig, beiden hadden een erg leuk pakje aan speciaal voor dit optreden.
    Thomas leek onder de indruk van zijn buurmeisje die allerlei kunstjes deed, echter Jose beloofde hem dit over enige tijd ook samen met haar te kunnen. Als buren wil je niet voor elkander onder te doen.
    Gelukkig wonen jullie een paar meter van je buren af.Ik zit ook tussen 2 huizen in niet altijd gemakkelijk. Finn zat die ochtend bij Ina op schoot en beiden zetten grote ogen op. Arjen liep te fotograferen edoch ik heb nog geen foto daarvan gezien. Sip en ik bedachten een plan om met kinderen van de straat( uit de Vogelaar buurt) mee te nemen naar deze acrobatencursus.
    Peter en Rianne zijn aan het rond toeren in de provincie immers ze hebben de flat verkocht. Dat is fijn in deze tijd. Tja Isis en Thomas zijn naar Buurman&Buurman geweest in de stadsschouwburg wat een ervaring he in de Stadsschouwburg. Als kind had ik balletles van Gretel van Bruggen ( ja echt) en had optreden in de schouwburg die vrouw was haar tijd vooruit, een kleine opvoering weliswaar indrukwekkend om als kind in de schouwburg te zijn.
    Ik ga naar mijn werk straks heb een presentatie aan cliënt vertegenwoordigers/ouders/familie van de toekomstige verhuizing van 4 naar 6 bewoners in de huizen. Ik ga het proces begeleiden wordt van manager wonen en dagbesteding manager proces. ( als maar een naam heeft)
    Denk aan de doedelzakken he en doe voorzichtig, geen pakjes van vreemden meenemen ( zeiden mijn vader en moeder altijd) en voorzichtig op de weg.
    doei kus van Karin

• 25 Mei 2013 - 12:32

Rikste:

Haha Karin wat een heerlijk verhaal!!