Rondreis Indonesie - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Ernst & Marijke Kuitert - WaarBenJij.nu Rondreis Indonesie - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Ernst & Marijke Kuitert - WaarBenJij.nu

Rondreis Indonesie

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Ernst & Marijke

12 Februari 2016 | Indonesië, Medan

Sumatra, Bukit Lawa, vrijdag 12 februari 2016.
Het lijkt alsof we al weken onderweg zijn! De reis begon goed, in Groningen ontdekte ik dat mijn telefoon nog thuis lag. Gelukkig kon hij door Anneke en Geert naar station Baflo gebracht worden, dus even een retourtje alvorens weer verder gereisd kon worden.
Na een overnachting in Amsterdam vlogen we dinsdag 9 feb. Naar Medan via Singapore. We kwamen om onze tijd 02.0 uur aan, Indonesische tijd 8 huur aan. We werden opgewacht en naar ons hotel gebracht. Tijdens de rit vroegen we ons af of dit nou de miljoenenstad Medan was: de huizen langs de kant waren klein met veel mensen en veel kleine werkplaatsjes. Ons hotel lag in een tropische tuin, prachtig. Het contrast met de omgeving was wel heel erg groot. De volgende dag gingen we met onze chauffeur naar Medan. Het centrum zag er wel uit als een echte grote stad. We bezochten een aantal bezienswaardigheden zoals het paleis van de Suktan, een Chinese tempel waar erg veel activiteit was vanwege het Chinese Nieuwjaar. Vervolgens vertrokken we naar Bukit Lawa, waar we aan de rand van de jungle in een eco lodge verblijven. De weg erheen was vreselijk.. Erger nog dat Ruta 40 in Patagonië. Een weg vol kuilen, abominabel. Daarbij werden we geregeld getraceerd op een tropische regenbui. Met name de eerste dag in Medan konden we daar ons hart aan ophalen, niet normaal zoveel water.
Vanmorgen gingen we om 08.00 uur op weg met onze gids Lily! Een jongeman van 35 jaar. Op speurtocht naar orang Utans. We moesten ons eerst een weg banen een flink eind omhoog tussen de lianen en gebladerte. In de hitte een goeie oefening. Na ongeveer een uur hadden we het geluk een moeder orang-oetan
met haar jong van 3 jaar te zien. Zij vond ons ook heel interessant. Het was wel heel bijzonder, ze was ongeveer een meter hoog en oranje van kleur. Met haar jong slingerde ze van tak naar tak. Erg leuk. Op onze verdere route zagen we nog veel meer apen:Makaken en Punky Monkey als bijnaam vanwege de haardracht, de officiële naam Thomas monkeys. We hebben een tocht van 4 uur door de jungle gemaakt, al klauterend en over bomen klimmend. Heel leuk maar wel vermoeiend. Vanmiddag hebben we met dezelfde gids in 4 betjaks (brommertaxi,s) een rit gemaakt door de omgeving waarbij we een lokale markt bezochten. Het nodigde niet echt uit om dingen te kopen, de geur was ook niet om over naar huis te schrijven, eigenlijk dus wel!
We zagen rijstplantages, hoe cacao werd verwerkt, betelnoten gedroogd en hoe sojabonen tot tofu werden verwerkt. Ook over de rubberwinning zijn we veel te weten gekomen. Dat is hardwerken voor een schamel loon. Veel mensen schakelen dan ook over op de winning van palmolie, wat lucratiever is.
We zitten nu aan een koel drankje, voor de hierliefhebbers is het geen probleem, maar een lekker wijntje is niet te krijgen of tegen bizar hoge prijzen. Dus dat wordt een maandje onthouding, ook niet verkeerd.
Morgen haalt onze chauffeur ons weer op voor een nieuw avontuur.
Groetjes ook van Jan, Marijke en Ernst.
Marijke.

• 12 Februari 2016 - 11:13

Adrie En Siebrand:

Was weer leuk om te lezen

• 12 Februari 2016 - 11:24

Chris En Leni:

leuk om weer te lezen waar jullie zitten. Moest wel even de bosatlas erbij pakken om te zoeken waar Sumatra nou precies ligt. Gevonden en we reizen met jullie mee.( virtueel).
    Hier gaat het komende week vriezen... Ernst jammer, voor jou dit jaar weer geen deelname aan de elfsteden...
    liefs Leni en Chris , ook voor Jan en Marijke...

• 12 Februari 2016 - 12:56

Jan En Gerda:

Wat weer een mooi verslag. Jullie genieten er vast wel van. Lekker temperatuurgevoelig zeker.
    Hier is het mistig en koud.
    Vandaag is Ivo jarig. 4 jaar al weer. Morgen een feestje.
    Veel plezier.

• 12 Februari 2016 - 12:58

Gerda:

Temperatuurtje bedoel ik, temperatuurgevoelig heeft "hij" er zelf van gemaakt

• 12 Februari 2016 - 17:15

Frank En Ellie:

Wij hebben hier vannacht ook al de nodige plensbuien gehad, maar nu is het prima weer. Zo te lezen moeten jullie aardig wat inspanningen leveren, maar het is de moeite waard. Samen met de blauwe knoop zien we jullie straks strak in het vel terug.
    Heel veel plezier voor jullie allemaal.

• 12 Februari 2016 - 18:20

Six En Chelly:

Leuk, weer mee te mogen genieten van jullie reis! Wat chique, een privé-chauffeur. Wel heel handig, denk ik. Is de temperatuur daar een beetje te doen? Jullie houden van warm, dus dat komt wel goed.
    Veel plezier maar weer!

• 13 Februari 2016 - 16:47

Willy:

Heel avontuurlijk ,wij waren de 9e ook op Schiphol,Miranda weggebracht zij zit nu Koh Phangan een eilandje in het zuiden van Thailand .
    Veel plezier.

Tags: