Marokko 2014-7 - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Ernst & Marijke Kuitert - WaarBenJij.nu Marokko 2014-7 - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Ernst & Marijke Kuitert - WaarBenJij.nu

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Ernst & Marijke

25 Februari 2014 | Marokko, Essaouira

Marokko 2014-7
Dinsdag 25 februari. Camping Le Calme, 16 km buiten Essaouira. Het is ook een heerlijk kalme camping, zo hier en daar staat een camper onder de bomen. Er waait een flinke bries, gelukkig maar want de thermometer geeft in de zon 38 gr. aan. Afgelopen nacht stonden we bij het plaatsje Essaouira op een camperplaats: 1 Nederlander (wij), 1 Brit, 3 Duitsers en 75 Fransen op een rij. Niet bepaald idyllisch, maar wel praktisch zo vlak bij het plaatsje. Het heeft een heel mooie haven met tal van kleine blauwe vissersbootjes en krijsende meeuwen er boven. In het stadje is alles op toeristen gericht. Zo schaars als het in het Oosten van Marokko was aan typisch Marokkaanse souvenirs, zo overladen is het hier.
Vanuit Akka reden we vorige week de bergen in richting Tafraoute. De route was weer overweldigend mooi, hoog door de bergen en als we dan beneden kwamen, reden we door dorpjes temidden van palmenoases. Heel mooi, maar voor geen goud zou ik er willen wonen. Ook liggen tegen berghellingen aangeplakt kleine dorpjes waar dan een pad naar toe loopt. We kwamen op een gegeven moment in de bergen twee schooljongens tegen, die om een lift vroegen. We namen ze mee in de veronderstelling dat ze ergens vlakbij moesten zijn. Maar ze moesten 32 km verder na een slingerweg door de bergen in een dorp zijn! We veronderstelden dat ze maar waren gaan lopen en onderweg de bus zouden hebben genomen. Zo hebben we dat nog herhaalde malen meegemaakt, schooljongens die kilometers mee reden en dan ergens in een gehucht uitstapten. Maar ook stokoude mannetjes met veel bagage die 50 of soms 100 km meereden naar de eerstvolgende plaats. Ze lijken stokoud, maar je kunt ze moeilijk vragen hoe oud ze zijn, misschien zijn ze wel jonger dan wij.
In Tafraoute waren we 3 jaar geleden ook geweest en we hadden er een goede herinnering aan. Gelukkig was er op de camping een plek voor ons. Ook hier stonden op vrije plaatsen weer honderden campers. Er zijn twee plaatsen in Marokko: Taghazoute en Tafraoute, die jaarlijks duizenden campers, vooral Fransen, trekken. Ze staan daar langs het strand of zoals in Tafraoute op een hele mooie grote vlakte tussen de bergen. Dus niet op een camping. Er komt wel een waterwagen langs en ergens is een gat gegraven waar ze de wc-cassettes kunnen legen. Wij geven zelf de voorkeur aan campings vanwege de stroom- en toiletvoorzieningen. We kwamen er een Nederlands stel tegen dat we 3 jaar geleden ook in Marokko hadden ontmoet. Zij gingen er jaar na jaar heen en hadden intussen alles gezien en bleven voor het mooie weer ook wekenlang op vrije camperplaatsen staan.
We zijn in Tafraoute 3 dagen gebleven en reden toen via een zeer bochtige bergweg richting Agadir. Dat was af en toe wel spannend, want de weg was niet al te breed en ook waren ze op een stuk bezig met weg werkzaamheden. Op een heel smal stuk passeerde ons een vrachtwagen en Ernst moest met de rechter wielen schuin tegen de berg rijden, waarbij de bovenkant haast met de vrachtwagen botste. Het ging gelukkig weer goed. Via Agadir hebben we nog een paar dagen bij Terre d’ Ocean gestaan, waar we weer prachtig over de oceaan uitkeken en er een heerlijke bergwandeling hebben gemaakt. Vervolgens naar Essaouira. In deze streek staan heel veel Arganbomen waar vruchten aan zitten. Daar wordt Argan olie van gemaakt. Zowel voor cosmetische als culinaire doeleinden. De geiten vinden de blaadjes van de boom erg lekker, je ziet dan ook geregeld geiten boven in de boom zitten, een heel komisch gezicht.
De route die we nu langs de kust omhoog gaan, is erg toeristisch, helaas, maar het is niet anders.
Groetjes
Marijke

• 25 Februari 2014 - 21:18

Ineke:

Dat het daar zo druk is en vooral veel Fransen. Het mooie weer lokt en 38 gr. nou lekker zeg.
    De kaart pak ik erbij, waar zijn ze nu??? hr. gr. Adde en ineke

• 25 Februari 2014 - 21:45

Trienke:

Vrouwenmarkt? Even dacht ik, toch niet waar vrouwen te koop aangeboden worden?
    En al die Fransen op een rijtje!!! Kom je ook textiele dingen tegen, Marijke? Ik weet eigenlijk niet of Marokko op dat gebied traditie/industrie heeft. Die amandelbloesen ziet er prachtig uit! Bij mij in de tuin, staan verschillende kleuren Helleborussen te pronken. Ook heel mooi!
    Zijn jullie nog steeds goed gezond?
    André gaat met een broer naar Portugal, heeft ie zin in.
    Blijf genieten. Hartelijke groet van mij, Trienke.

• 25 Februari 2014 - 23:45

Marijke En Jan:

Net terug van de bridgedrive even onderduiken in de marokkaanse sfeer.genieten!
    hier is het net voorjaar We genieten van de bloeiende hammamelis en de helleborussen
    Groetjes
    Marijke en Jan

• 26 Februari 2014 - 10:52

Anneke Souman:

Jullie hebben weer prachtige foto's gemaakt! maar zo'n mooie zonsondergang en -opgang kun je hier op sommige dagen ook zien (helaas zonder de zee dan). De temperatuur is wel effe anders, maar in jullie geveltuin bloeien de sneeuwklokjes volop.
    Groetjes, Anneke

• 26 Februari 2014 - 11:10

Tineke Hornhuis:

Waar jullie nu zijn is onze eindbestemming, daar blijven we 2 dagen aan het strand. Nog 2 dagen, dan is het zover. Door jullie verhalen krijgen we een idee wat ons te wachten staat, heel leuk. Ik heb me ook aangemeld bij "waar ben jij.nu" en zal proberen af en toe wat te schrijven. Ik heb jullie ook op mijn lijstje staan, dus je zult af en toe ook wat van ons horen.
    Groeten, goede voortzetting van jullie reis en tot schrijfs. Bert en Tineke

• 26 Februari 2014 - 14:43

Siebrand En Adrie:

Onvoorstelbaar voor ons dat daar nu zo veel vakantiegangers zijn.
    Op de vakantiebeurs waren ook veel meer campers dan caravans nu.
    Maar ja het kan natuurlijk ook wel in een caravan.
    Veel plezier

• 26 Februari 2014 - 15:30

Gerda:

Wat heerlijk dat jullie er zo van genieten. En wij ook van de mooie verslagen en foto's
    Groeten Jan en Gerda

• 26 Februari 2014 - 16:29

Chelly Six Dijkstra:

Wat een mooie foto's weer! Wel warmpjes: 38 gr.! Dat is dan wel weer goed voor het vakantiegevoel. Is het 's nachts ook nog warm of dan misschien juist koud?
    En wat een drukte! Had ik geen idee van, dat er zoveel animo zou zijn in dit seizoen voor dit soort grote reizen.
    Blijft leuk, die marktjes! En het contact met de locals. Spreken die schooljongens Engels of is dat daar nog niet ingevoerd.
    Zien jullie ook wel meisjes op die manier ?
    Hebben die dorpjes in de bergen ook eigen basisscholen of zijn die er alleen in grotere plaatsen?
    Veel plezier maar weer!
    Six en Chelly

• 03 Maart 2014 - 03:07

Willy & Miranda:

Hallo Marijke & Ernst,

Nu ikzelf net terug ben uit Myanmar en Thailand heb ik jullie verslagen en foto's eens even goed doorgelezen en bekeken. Wauw, wat 'genieten jullie een belevenissen'! Prachtig.
    Het schilderij op de bus vind ik erg mooi, duur?
    Ik kom veel voor mij bekende namen tegen van destijds: Tiznit, Agadir, Tafraout.....
    En oh ja die geiten in de bomen....haha.
    Zijn er al kamelen geboden voor Marijke? (op de vrouwenmarkt? hihi)
    He, levensgenieters: veel plezier en heerlijke voortzetting.
    Liefs en hug van Willy & Miranda

• 06 Maart 2014 - 17:35

Chris En Leni:

vandaag 6 maart.
    Van harte, 44 jaar.
    vier het en wij nemen een drankje...