Indonesie 4 - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Ernst & Marijke Kuitert - WaarBenJij.nu Indonesie 4 - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Ernst & Marijke Kuitert - WaarBenJij.nu

Indonesie 4

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Ernst & Marijke

28 Februari 2016 | Indonesië, Pangandaran

Pandangaran, vrijdag 27 februari, 22.50 uur.
Nog steeds is het tropisch warm. Na wat gebridged te hebben nog even verkoeling gezocht in het zwembad pal voor onze kamerdeur.
In Java hebben we "klein Indonesie" bezocht. Een park waarin alle delen van Indonesië zijn weergegeven met paviljoens om de mensen hier hun land te laten kennen. Geïnspireerd op Madurodam, maar dan op ware grootte. Java was trouwens een indrukwekkende stad: heel moderne gebouwen, torenflats en enorm druk. Daarna brachten we een bezoek aan een werkplaats/atelier waar wajangpoppen werden gesneden uit hout en geverfd en aangekleed. Jan kon de verleiding niet weerstaan en heeft er twee gekocht. Hij moet nu oefenen om thuis een voorstelling te kunnen geven. Vervolgens nog een botanische tuin bezocht en toen door het drukke verkeer met onze nieuwe chauffeur/gids Rocky naar Bogor. Onderweg barstte een tropische regenbui los. Na alle heel chique hotels hadden we nu weer iets heel sfeervols: gelegen aan een hard stromende rivier, omgeven door hoge palmen en dichte jungle begroeing. Leuk. De volgende dag bezochten we een theeplantage waar we het hele proces van de pluk tot aan het verpakken konden volgen. We hebben er veel over thee geleerd. De volgende verrassing waren warmwaterbronnen, waar we onze voeten en benen heerlijk konden laten masseren (tenminste de dames, de heren hadden er geen behoefte aan). In Bandung bleven we 3 dagen ineen ongelooflijk chique hotel. 's avonds live muziek in de bar, maar wel peperdure drankjes.In Bandung bezochten we de Anklunschool. Dat is een school waar getalenteerde kinderen les krijgen in muziek en dans. De anklun is een instrument van bamboe, met elk een toon. Het publiek kreeg ieder een instrument aangereikt met een nummer er aan. Dat nummer vertegenwoordigd een toon, do of re of mi etc. Op aanwijzing van de dirigent speelden we met z,n allen een paar liedjes. Heel erg leuk. Vervolgens dansten en musiceerden de kinderen vol enthousiasme. Na nog een bezoek aan een kratermeer in de stromende regen, kwam aan Bandung een einde. Op het programma stond voor vandaag een treinreis gepland naar Banjan. Op het station aangekomen voor vertrek, bleken de kaartjes gedateerd op 27 maart in plaats van februari. Maar gelukkig konden we ze ter plekke ruilen. Onze chauffeur was ,s nachts al naar Banjan gereden en stond ons bij de trein weer op te wachten. Het was een prachtige tocht langs rijstvelden en oerwoud. Ook reed de trein soms op een halve meter afstand van krotten die langs de spoorlijn waren gebouwd. Er is hier in Indonesië wel een erg groot verschil tussen arm en rijk, de armen heel arm en de rijken heel rijk. Zo zitten wij nu weer heel decadent in een prachtig hotel met in het binnenplein waar de kamers aan gelegen zijn twee heel mooie zwembaden, waar we dus net nog gezwommen hebben. Nu is het weer tijd om op te houden. Het is een heerlijke tropische avond.
Groetjes
Marijke.
Verstuurd vanaf mijn iP

• 28 Februari 2016 - 08:02

Rikste:

Wat een heerlijke verhalen weer!
    De excursies en activiteiten die jullie steeds doen zijn heel gaaf en afwisselend zo te lezen. Goed geregeld!
    Veel liefs vanuit de Efteling!!

• 28 Februari 2016 - 09:09

Ineke De Boer:

Gewoon vroeg wakker op zondagmorgen. Bekijk de gegevens op de PC en zie jullie indrukwekkende verhaal voorbij komen. Het hoofd is haast te klein om het goed op te nemen, maar jullie genieten ten volle.
    Een cultuur en klimaat dat wij niet kennen en dan die grote afstand rijk/arm. Dat is niet in overeenstemming!! Nog veel mooie gelukkige dagen en groet aan de vier over ver. ineke

• 28 Februari 2016 - 09:49

Trienke:

Het kost enige moeite en fantasie om me te verplaatsen in wat jullie allemaal zien en beleven, maar het lijkt mij fantastisch. Ondergedompeld worden in een totaal andere cultuur is verrukkelijk om mee te maken.
    En jullie wel toevertrouwd om van te kunnen genieten.
    Heel veel goeds verder met elkaar. Trienke.

• 28 Februari 2016 - 12:28

Jo & Jacqueline:

Hoi Ernst & Marijke, Jan & Marijke,

Wat een mooi verslag, Het is net als of we de reis op Java weer zelf beleven.
    Doe Rocky de groeten van ons Jo & Jacqueline, Wiel en Marion. We hebben een hele mooie tijd met hem gehad. Zeg maar tegen Rocky dat de fietsenlamp die Wiel in Yogyakarta heeft gekocht van een man van de fietstaxi (Becak) het nog steeds doet. En dat we nog steeds aan Rocky denken.
    Nog een fijne tijd daar in het mooie Indonesië, geniet er maar van.

Gr uit Heythuysen

• 28 Februari 2016 - 12:47

Ben Ernens:

Bijzonder verhaal in de warmte die jullie samen meemaken.
    Ik kom net van de ijsbaan in Assen, welke na dit seizoen wordt opgedoekt.
    Geniet verder van jullie reis en we horen of zien elkaar wel weer.

• 28 Februari 2016 - 15:00

Adrie En Carine :

Leuk om de verslagen weer te lezen en te volgen, wat een tegenstellingen allemaal op jullie reis. Maar bovenal veel genieten van alle plekken die jullie al bezocht hebben en nog gaan bezoeken...

Groetjes uit Soerendonk

• 28 Februari 2016 - 16:32

Chelly Six Dijkstra:

Het is maar goed dat je zo'n uitgebreid verslag schrijft, Marijke, het is volgens mij te veel om te onthouden, zoveel indrukken! Met de ongetwijfeld prachtige foto's die jullie gemaakt hebben wordt het dan weer een indrukwekkend boek. (Leuk voor in het bejaardenhuis later om alles te herbeleven. Voor die tijd komen wij het graag in kijken.)
    Blijf genieten! En groeten aan iedereen daar. Six en Chelly

• 29 Februari 2016 - 20:04

Anne:

hoi Marijke, leuk om je verslagen te lezen. Ben benieuwd naar het optreden van pa als hij weer thuis is. Geniet van het vervolg en groetjes aan mijn ouders en Ernst.

• 01 Maart 2016 - 11:17

Matje:

Wat een geweldige vakantie iedere dag opnieuw die avonturen . jan goed oefenen met je wajang poppen wij zitten thuis met spanning te wachten op de voorstelling groetjes KEES MARTJE HASSAN EN DE POESJES

• 02 Maart 2016 - 15:13

Gerda:

Hoi
    Op het nieuws was net dat er een zeebeving heeft plaats gevonden 800 km vanaf Padang.
    Er is een waarschuwing afgegeven voor een Tsunami.

Kijken jullie wel goed uit en zoek een hoge plek op .

Verder veel plezier.

• 02 Maart 2016 - 15:14

Gerda:

Dit is het nieuwsbericht;

De tsunamiwaarschuwing geldt voor het noorden en westen van Sumatra en voor Atjeh. Het epicentrum van de beving ligt op 10 kilometer diepte in de Indische Oceaan, op ruim 800 kilometer ten zuidwesten van de stad Padang. Dit meldt het Amerikaanse wetenschapsbureau USGS.

Of er schade is of er gewonden zijn, is nog niet bekend. Volgens Volkskrant-correspondent Michel Maas was de aardbeving in Jakarta te voelen.

• 03 Maart 2016 - 21:40

Tineke En Bert :

Mooie verhalen weer, Marijke en Ernst!!. Weer heel wat anders dan zuid-Amerika.
    Jullie doen en zien veel met jullie "eigen" gids, dat kun je zelf haast niet allemaal uitzoeken!! Heel bijzonder, ben benieuwd naar de foto's. Veel plezier nog en geniet ervan!! Groetjes, Bert en tineke