Schotland 3 - Reisverslag uit Nairn, Verenigd Koninkrijk van Ernst & Marijke Kuitert - WaarBenJij.nu Schotland 3 - Reisverslag uit Nairn, Verenigd Koninkrijk van Ernst & Marijke Kuitert - WaarBenJij.nu

Schotland 3

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Ernst & Marijke

15 Mei 2013 | Verenigd Koninkrijk, Nairn

Nairn, woensdag 15 mei 2013.
We zijn een week verder. Vandaag is de auto gerepareerd. De onderdelen moesten uit Duitsland komen. Nu kunnen we de reis weer voortzetten. We hebben besloten Ierland van het programma te schrappen. Het zou allemaal wel erg racen worden. Nu trekken we rustig omlaag Scotland door en via Wales en wat allemaal nog meer op ons pad komt.
Afgelopen dagen hebben we wel aangenaam doorgebracht: een dag met de trein naar Inverness. Je staat wel erg verbaasd over de Schotten en Engelsen: terwijl wij ons in dikke truien hullen, lopen er aardig wat in luchtige T-shirts en korte broek. Brrr. De temperatuur komt meestal niet boven de 15 gr uit, vaak nog minder en regen is ook geen onbekend verschijnsel. Op maandag zijn we met de trein naar Aberdeen gegaan. De reis duurde 2 uur heen en 2 uur terug. Zo zagen we wat van het landschap de oostelijke kant op. Een lieflijk landschap met glooiende heuvels en veel schapen en koeien.
Aberdeen was niet zo veel bijzonders. Edinburgh steekt er tot nu toe met kop en schouders boven uit. Dat was een levendige stad met veel vertier, straatartiesten, muziek. Ook veel mooie historische gebouwen.
Gisteren hebben we de Culloden Battlefields bezocht. In april 1746 vond hier een bloedige slag plaats tussen de Jacobieten (aanhangers van Bonnie Prince Charles, een Stuart die de troon wilde heroveren) en het regeringsleger. In nog geen uur tijd werden hier 1200 Jacobieten neergemaaid tegenover 50 gesneuvelden bij het regeringsleger. Het is een zeer indrukwekkende Memorial en de gids die ons over het slagveld voerde wist zo levendig te vertellen dat je het gevoel had dat je er midden in stond.
Vanmorgen kregen we een telefoontje dat de onderdelen er waren. De auto hebben we naar de garage gebracht en vanmiddag rond 15.00 uur was hij klaar. We zijn weer terug gegaan naar de 2e camping die we hier bezochten, een heel mooie plek in de bossen. Nog even rondtoerend kwamen we langs varkensfokkerijen, die er heel anders uitzagen dan bij ons: heel veel varkens die vrij rond liepen in de wei en door de modder en kleine schuilplaatsen waar ze konden slapen. Een heel wat vrijer leven dan in een enorme biostal.
Wel, morgen trekt het avontuur weer. We houden wel angstvallig in de gaten of tegenliggers ook op hun eigen weghelft blijven!!!
Groeten
Marijke en Ernst.

• 15 Mei 2013 - 22:13

Rikste:

geweldig om Culloden te bezoeken,lijkt me zeer indrukwekkend. Fijn dat jullie weer verder kunnen!
    Veel plezier verder!
    knuf

• 15 Mei 2013 - 23:00

Jan Van Lievenoogen:

Hoi Marijke en Ernst.

We hebben ook goede herinneringen aan dat slagveld.. Zeer indukwekkend. Ik kan me ook nog een fort herinneren, maar ben de naam vergeten.
    Heb je ook al een munro beklommen?,Een munro is een berg van meer dan ??? voet. Zoals bij ons de elfstedentocht heb je daar de Munrohobbers, die alle munro's in Schotland beklommen moeten hebben.
    Groetjes
    Jan

• 16 Mei 2013 - 19:27

Chelly Six Dijkstra:

Leuke foto's! Van die varkens herinner ik me ook nog die kotjes, maar dan wat zuidelijker, in Engeland.
    Heeft Ernst al een kilt gepast?
    Gelukkig zijn de problemen met de bus opgelost.
    Voor het weer hadden jullie niet in Nederland hoeven te blijven; volgens mij lijkt het erg op wat jullie hebben. Hopenlijk wordt het snel beter.

Plezier maar weer!
    Chelly