Indonesie 6 - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Ernst & Marijke Kuitert - WaarBenJij.nu Indonesie 6 - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Ernst & Marijke Kuitert - WaarBenJij.nu

Indonesie 6

Datum: 9 maart 2016 10:18:13 GMT+8
Aan: Marijke
Onderwerp: Indonesie 6

Woensdag 9 maart, Bali, Nyepi (Balinees Nieuwjaar).

Dat betekent een dag van absolute stilte op het eiland. Niemand mag zich naar buiten op openbare wegen wagen. Dit om de kwade goden voor de gek te houden. Er is in het hotel beperkte service. Alle strandstoelen zijn binnen het terrein van het hotel geplaatst. Onze terugvlucht was op deze dag gepland, maar die moest dus een dag eerder of later worden geboekt. We kozen voor een dag later om dit feest nog mee te kunnen maken. Dagen van te voren zagen we de voorbereidingen. Het was net zo iets als carnaval of bloemencorso: in alle buurten zag je voorstellingen op reuzenformaat klaar staan van de meest bizarre figuren, allemaal boze goden voorstellende met enorme tanden en nagels, wanstaltige figuren en, bijzonder vreemd, enorme hangtieten. Ook werden alle afbeeldingen van steen van goden bedekt met een nieuw kleed er omheen en een ander hoofddeksel. Ook stonden overal offergaven met wierook erbij. Op zondagmorgen om 7 uur was er een ceremonie aan het strand van alle Hindoes in de prachtigste kleding van jong tot oud waarbij offers werden gebracht.

Ernst en ik hebben deze dagen genoten van het even niets doen, Jan en Marijke hebben nog 2 dagen een excursie gedaan. Jan zal daar zelf over berichten. Wij hebben ons o.a. laten verwennen met een full body massage en lekker relaxen aan het strand en in het zwembad.
Gister was dan de grote dag voor Bali, s avonds was er een optocht waarbij allerlei taferelen voor je langs werden gedragen en hele scenes werden opgevoerd waarbij een verteller het verhaal vertelde. Jammer genoeg begrepen we daar niets van, maar het was een genot om naar te kijken. Jongens droegen op enorme bamboe onderstellen de figuren van de boze geesten, muziek erbij, Balinese meisjes die zo heel sierlijk dansten en hun vingers zo sierlijk bewogen als waren het vogels in de lucht. We hadden zitplaatsen op de tribune recht tegenover de hoogwaardigheidsbekleders, dus alles werd voor onze neus opgevoerd. Geweldig. Het duurde van 19 tot 23 uur. Wel lang maar zeer de moeite waard.
Vanmorgen hebben we de eclips nog gezien. Dankzij een andere gast die een speciale kijker had en ook met 2 polaroid zonnebrillen over elkaar konden we het goed zien. De verduistering hier was 77%. Bijzonder.
Vandaag dus een verplichte "thuisblijfdag" en morgen naar huis. We vertrekken om 20.00 uur en zijn vrijdagmorgen weer vroeg op Schiphol. Als jullie niets meer horen zijn we goed aangekomen.
Het was een geldige reis met kennismaking met een heel ander werelddeel. Bali is weer totaal anders dan Sumatra en Java. Van Sumatra hebben we het meest genoten. Een prachtig eiland. Java was ook heel boeiend, maar al veel moderner. Bali is helemaal een toeristeneiland. Wel heerlijk om te relaxen. Je ziet hier helemaal geen betjaks, of brommertaxis of vervoer met paard en wagen. Verkopers zijn ook veel opdringeriger dan eerder. Ook zijn er heel veel winkels met artikelen voor toeristen.

Het is ook fijn weer naar huis te gaan. Hoewel we wel hopen dat de lente gauw zal komen, want de warmte is heerlijk, hoewel soms wel eens te warm.

Bedankt voor de reacties. Het is altijd leuk die te lezen, hoe kort ze ook zijn.
Groetjes en tot de volgende reis.
Marijke.

Hier heb je mijn bijdrage:

Vandaag de voorlaatste dag. Hier nog een bijdrage van mij. Marijke Kuitert heeft een prima verslag tot nu toe geschreven, maar ik wil er toch nog wat aan toevoegen.
Het is nu kwart voor acht s'ochtends en ik zit hier op het strand te wachten op de zonsverduistering.
Ze is net begonnen en zal over een uur 77% bedragen Onderweg kwamen we diverse eclipsgangers tegen, op weg naar een eiland in de Molukken om de totale eclips te aanschouwen.
O.a. Andre Kuipers met een stel juppen die we in de Tanah Lot. tempel ontmoetten
Met allerlei trucjes heb ik geprobeerd in de zon te kijken, maar dat lukte niet. Gelukkig was er iemand die beter voorbereid was, en konden we toch een goed beeld zien.
Later bleek dat Marijke en Ernst polaroid zonne brillen hebben zodat het toch een succes werd.
Vandaag is het Nyepi Day. Marijke heeft daar al uitgebreid over geschreven
Heel indrukwekkend. Ook in de aanloop naar Nyepi merk je overal de enorme invloed van het Hindoeïsme. Marijke en ik hebben een paar tochten gemaakt met een chauffeur en zagen overal de bouwsels voor de Ogoh-Ogoh optochten klaar staan. Allemaal boze mythologische figuren die na de optocht verbrand worden, en waarmee alle slechte dingen die je deed in het afgelopen jaar , in rook opgaan.
Bij de Hindoe tempel Tanah Lot die op een rotspunt in de oceaan ligt, zagen we een stoet van duizenden in het wit geklede Hindoes met offergaven naar de zee gaan vergezeld van prachtige versieringen Voeten wassen in zee. Ook weer een reinigings ritueel.
Onze chauffeur ,een katholiek uit Flores, vertelde dat het hele leven van de Hindoe van ceremonies aan elkaar hangt.
Zo worden bijvoorbeeld de tanden van alle Hindoes zo geslepen zodat je geen uitstekende tanden meer ziet,want dat symboliseert het kwade. Alle kwaadaardige figuren bij Ogoh-Ogoh hebben dan ook enorme uitstekende hoektanden. De alom geprezen zonsondergang bij de tempel was prachtig. Tegen zonsondergang verschenen uit een rotsspleet
Ineens tienduizenden vleermuizen. Geweldig.
Vandaag dag van de stilte NIEMAND OP STRAAT GEEN VOORZIENINGEN MUZIEK OF TV .
OF OPENBAAR VERVOER.En iedereen houdt zich er aan.Een dag van bezinning en gebed. Voor de Hindoes ook van vasten.
Nauwelijks voor te stellen als je het bruisende straatbeeld gewend bent.
Als je nu terugkijkt op de vakantie is het vooral het verkeer en de drukte dat de grootste indruk maakt.
Het is net een kolkende rivier met aftakkingen, versperringen en helpende handjes die bij knelpunten opduiken, de stroom enigszins sturen waarbij de regelaar handig de fooi van de geholpen chauffeur in ontvangst neemt. Ik heb misschien twee rotondes gezien en een handvol stoplichten.Het parkeerprobleem wordt ook z opgelost.Overal helpende handjes.
Een groot verschil tussen de verschillende gebieden.
In Sumatra slechte wegen 60% van het verkeer brommer, de Bedjak ,waarvan de helft met zijspan als taxi of vrachtwagentje.Iedereen is coulant tot elkaar.De mensen extreem vriendelijk.
Je voelt je een soort prins. Iedereen wil met je op de foto. De Batak's en de Minang Karbouw hebben duidelijk en eigenstempel op de samenleving gedrukt
Java is duidelijk meer ontwikkeld
Betere wegen bedjaks met een brommer verboden,allen riksja's met fietsaandrijving.
BALI is vooral in de kustgebieden heel erg toeristisch en qua infrastructuur verder ontwikkeld.
De souplesse en de sierlijkheid van de bevolking is indrukwekkend
In het binnenland nog prachtige natuur
Marijke en ik bezochten een koffie plantage in een prachtig gebied ze verbouwen hun gewassen in een permcultuur. Ik heb ook luwak koffie gedronken. Dat is koffie waarvan de koffievruchten eerst door een civetkat gegaan zijn
Behalve van de prijs was ik van de smaak niet echt onder de indruk.
Genoeg nu. Als jullie meer willen weten of de foto's willen zien, kom dan maar eens langs.
Morgen vertrekken we weer naar huis.
Eindelijk weer eens lekker bruin brood en een goed glas wijn.
Ik hoop dat de temperatuur schok niet te groot is.

Jan.

• 09 Maart 2016 - 12:26

Chelly Six Dijkstra:

Bedankt voor al jullie mooie verhalen, en wel thuis!
    Six en Chelly

• 09 Maart 2016 - 12:35

Ina Hummel:

Dank voor de mooie reisverslagen!
    Ik jullie een prettige vlucht en behouden thuiskomst toe.
    Groet Ina.

• 09 Maart 2016 - 12:39

Jo & Jacqueline :

Bedankt voor de mooie verhalen, het is net of we de reis weer beleefd hebben. Onvergetelijk.
    We wensen jullie een goede thuis vlucht in ons koude kikkerlandje.

Jo&Jacqueline

• 09 Maart 2016 - 14:15

Willy:

Bedankt voor de mooie reisverhalen en de kaart,goeie terugreis ,groetjes